Assalamualaikum, Selamat Datang Ke Blog Rasmi Sekolah Ugama Bebuloh, Brunei IV. Salam Ukhwah Untuk Semua.

Monday 9 March 2009

Kisah Dari Al Quran

UNTA NABI SALIH A.S.

Kaum Thamud merupakan kaum yang kuat dan kaya raya. Mereka memiliki rumah-rumah yang besar dan ladang-ladang yang luas. Dengan kekuatan fizikal yang ada, mereka telah menebuk gunung-gunung untuk dibina istana-istana serta tempat tinggal mereka. Sayang sekali, kaum yang kuat dan kaya itu tidak pernah menyembah Allah S.W.T.

Nabi Salih merupakan seorang yang sangat disegani di kalangan kaum Thamud. Baginda terkenal dengan kecerdasan, kebaikan dan kejujurannya. Tetapi, apabila Nabi Salih mula menyampaikan dakwah kepada kaum Thamud, mereka berpaling tadah dan membenci baginda. Mereka berkata kepada Nabi Salih: "Wahai Salih, kami salah seorang yang menjadi tumpuan dan harapan kami. Mengapa kamu melarang kami menyembah berhal-berhala yang disembah oleh bapa-bapa kami sejak beratus-ratus tahun dahulu?". Mereka mencabar Nabi Salih seraya berkata: "Kamu hanya manusia biasa seperti kami. Kalau kamu benar-benar merupakan seorang Rasul maka tunjukkanlah kepada kami satu mukjizat."

Nabi Salih berdoa kepada Allah S.W.T. agar menurunkan satu bukti tentang kebenaran dakwahnya. Allah S.W.T. memperkenankan doa baginda itu dan memberikan mukjizat berupa seekor unta betina yang amat cantik. Kaum Thamud menjadi terpinga-pinga setelah melihat haiwan yang amat cantik itu.

Ia merupakan seekor unta yang lain daripada unta biasa. Nabi Salih berpesan kepada Kaum Thamud: "Unta ini merupakan salah satu tanda kebenaran dari Allah. Berilah peluang kepadanya untuk meminum air perigi secara bergilir-gilir dengan kamu. Janganlah kamu mengganggu atau menyakitinya. Jika kamu berbuat demikian nescaya Allah akan menurunkan azab Nya ke atas kamu semua."

Kaum Thamud yang degil dan keras kepala itu berasa tercabar dengan ucapan Nabi Salih. Mereka berasa tidak senang kerana disuruh bergiliran mengambil air dengan seekor unta. Lalu, mereka merancang untuk membunuh unta itu dengan menugaskan sembilan orang daripada kalangan mereka untuk melaksanakan rancangan tersebut.

Nabi Salih berasa amat sedih dengan perbuatan kaumnya yang sanggup membunuh unta tersebut. Lalu, baginda berkata kepada kaumnya: "Wahai kaumku, betapa kejinya perbuatan kamu semua itu. Bertaubatlah kepada Allah dalam masa tiga hari. Jika tidak nescaya Allah akan menurunkan azab yang amat keras ke atas kamu semua."

Akan tetapi kaum Thamid tidak sedikit pun mempedulikan peringatan Nabi Salih. Maka seperti mana yang dijanjikan pada hari yang keempat selepas peristiwa pembunuhan unta tersebut, Allah S.W.T. telah menurunkan satu suara yang amat keras mengguntur ke atas mereka. Seluruh kaum Thamud mati dalam sekelip mata. Mayat-mayat mereka bergelimpangan bagaikan rumput-rumput kering.

Demikianlah hukuman Allah S.W.T. terhadap orang-orang yang ingkar dan mendustakan perintah Nya.

Petikan Surah Hud ayat 61-68